keskiviikko 18. huhtikuuta 2018

Onnistumisen perusresepti – maistuva ruoka, sujuva asiakaspalvelu ja hyvä seura

Kävin syömässä ja viettämässä iltaa viikonloppuna eräässä suosikikseni muodostuneessa ravintolassa Seinäjoella. Ruoka oli loistavaa lähiruokaa, tarjoilijat ystävällisiä ja asiakaspalveluhenkisiä ja seurakin oli hauskaa. Kaiken kaikkiaan kokemus oli taas kerran mukava. Tämä suuntasi ajatukseni Ruokavirastoon, sillä onhan myös viraston logo kuin lautanen, jolle on katettu Ruokavirastossa tarjolla olevat palvelut. 

Ruokaviraston tavoitteena tulee olla yhtä sujuva palvelu kuin viikonloppuna koin ravintolassa. Vielä tällä hetkellä tarjoamme palveluitamme kolmesta erillisestä organisaatiosta, kunnes 1.1.2019 yhdistymme Ruokavirastoksi. Saman katon alle siirtyvät Elintarviketurvallisuusvirasto Evira, Maaseutuvirasto Mavi ja osa Maanmittauslaitoksen tietotekniikan palvelukeskuksesta Mitpasta.


Maaseutuvirasto tasaisella uralla


Mavissa perustoimintomme ovat tällä hetkellä vakaalla pohjalla. EU:n lainsäädäntö ja kansalliset säädökset – meidän toimintamme reseptit – ovat tällä hetkellä vakiintuneet ja tutut. Henkilöstö tuntee lainsäädännön ja sen asettamat vaatimukset, kuten kokit ja tarjoilijat tuntevat oman ravintolansa reseptit. Sähköiset palvelumme toimivat, kuten asiakaspalvelu ravintolakäynnilläni. Olemme mielellämme yhteistyössä ja tekemisissä ELY-keskusten ja kuntien kanssa kuten viettäessäni iltaa seurueessani. Ja mikä parasta, suosikkiravintolani toiminta on niin vakiintunutta, että voin luottaa palveluiden toimivan käynnistä toiseen.

Samalla tavalla voin luottaa, että Mavissa maksut sujuvat vakiintuneesti myös tulevaisuudessa. Yksinkertaisesti sanottuna Mavin toiminta on kuin suosikkiravintolani toiminta: vakaata ja varmaa,  aikataulujen mukaan etenevää ja asiakaspalautetta kuunnellaan tiiviisti.

Kohti Ruokavirastoa


Ravintolamme – siis Mavin – toiminta muuttuu Ruokaviraston myötä merkittävästi. Vai kuinka merkittävä muutos itse asiassa onkaan? 

Reseptit – siis säädökset – eivät muutu tässä yhteydessä, eikä henkilökuntamme tarvitse siten tässä yhteydessä tutustua uusiin resepteihin. Sujuva asiakaspalvelu – siis sähköiset palvelumme – eivät Ruokavirastouudistuksessa muutu. Ravintolaseuramme – ELY-keskukset ja kunnat – tulee toki muuttumaan maakuntauudistuksen yhteydessä jonkin verran. Mutta silloinkin suurimmalla osalla pöytäseurueestamme vaihtuu vain organisaation logo paidan hihassa. Muutama uusi henkilökin liittyy seurueeseemme, mutta heidät toivotamme ilomielin tervetulleiksi. Voimme siis jatkaa yhdessäoloamme – yhteistyötä maakuntien kanssa – yhtä mukavissa ja toimivissa merkeissä kuin nykyisenkin seurueemme kanssa.

Reseptit ja toimintakonsepti uusiksi


Mikä sitten muuttuu? Ravintolamme reseptit ovat uudistumassa 2020-luvun alussa tulevan CAP-uudistuksen myötä. Meidän tulee hoitaa tarjoilu – sähköiset palvelumme – vähintään yhtä laadukkaasti, vaikka uusien reseptien myötä tarjoilemamme annokset muuttuvat.

Tässä vaiheessa ravintolamme henkilökunta – asiantuntijat – vievät saamaansa asiakaspalautetta ja kokemuksiaan, toisin sanoen tukien toimeenpanon näkökulmaa, eteenpäin muun muassa maa- ja metsätalousministeriöön uusien reseptien valmistelun tueksi. Haluamme tarjoilla muutamiin selkeisiin raaka-aineisiin perustuvia maistuvia tulevan kauden annoksia asiakkaillemme. Toisin sanoen toivomme, että uuden ohjelmakauden tukijärjestelmät olisivat asiakkaiden kannalta houkuttelevia ja toimeenpanon kannalta yksinkertaisesti toteutettavissa.

Toinen muutos kiteytyy hyvin Ruokaviraston logoon – toimintakonseptimme muuttuu. Jatkossa Ruokavirastosta saa palvelua lähes koko elintarvikeketju, aidosti pellolta pöytään. Mikä olisikaan parempi logo tällaiselle virastolle kuin lautanen – lautasella yhdistyvät koko Ruokaviraston toimintaympäristö, alkutuotanto, elintarviketeollisuus, ravintolat ja monet muut toimijat. Lautasella Ruokaviraston toiminta näyttäytyy myös kuluttajalle, olkoon se sitten kotona perheen kanssa ruokaillessa tai hyvässä seurassa ravintolassa, kuten minulla viime viikonloppuna.

Antti-Jussi Oikarinen
ylijohtaja
etunimi.sukunimi@mavi.fi

1 kommentti:

  1. Pauli Raatikainen POS Ely27. huhtikuuta 2018 klo 11.44

    Hyvin kuvattu ja itselleni on jostakin, ehkä intuition ja pitkän hallintokokemukseni kautta, muodostunut saman tyyppinen kuva suuresta, mutta silti ketterästä Ruokavirastosta.

    VastaaPoista