keskiviikko 11. maaliskuuta 2015

Sähköistä viljelijätukihaun kevättä 2015

Sähköinen viljelijätukien haku on ollut ylpeytemme aihe jo vuosia. Vuodesta 2008 lähtien järjestelmää on kehitetty, ja viime keväänä sähköisesti tukia haki 60 % tuensaajista. Maataloustuet haetaan sähköisesti vieläpä niin, että hallinnon prosessi on sähköinen. Arkistoimme ja toimitamme lähetettävän materiaalin tuensaajalle sähköisesti. Tämä on nykyaikaa, enää ei riitä ainoastaan asiakkaan toiminnan sähköistäminen.

Uskon, että olemme edelläkävijöitä sähköisessä arkistoinnissa valtakunnallisestikin. Onko muilla viranomaisilla sähköisen arkistoinnin järjestelmää, joka toimii saumattomasti operatiivisen järjestelmän kanssa yhteen? Epäilen.

Hyvien saavutusten rinnalla on koettu vastoinkäymisiäkin. Viime keväänä sähköinen tukihaku saatiin auki reilun viikon myöhässä suunnitellusta aikataulusta ja aikataulupaineista johtuen tuotantoon jouduttiin menemään puutteellisella versiolla. Tuotannossa olevista ongelmista johtuen järjestelmäkehitys keskeytyi lähes kolmeksi kuukaudeksi. Tähän meillä ei tänä vuonna ole varaa. Prosessin seuraavien vaiheiden toteuttaminen täytyy käynnistyä ajallaan, jotta kokonaisaikataulussa pysytään.

Kasvulohkojen piirtämisen tie tietojärjestelmään


Tulevan kiireen tunnistaen päädyimme uudistamisessa vaiheittaiseen käyttöönottoon. Näin sähköisen haun perusta on olemassa tätä kevättä varten. Sen päälle rakennetaan tämän kevään muutokset.

Elimme aina viime syksyyn asti kuvitellen, ettei kasvulohkojen piirtämistä tarvitse toteuttaa järjestelmään vielä täksi kevääksi. Pidimme tätä riskinä cap-uudistuksen ja ohjelmakauden vaihtumisen aiheuttamien muutosten toteuttamiselle aikataulussa. Syksyllä sovittiin, että piirto-ominaisuus pidetään mahdollisimman yksinkertaisena ja mm. yhteiskäyttölohkojen käsittely ei järjestelmässä ole mahdollista. Tämä kuitenkin haluttiin, ja tältä osin tämän ominaisuuden määrittelyt menivät uusiksi ja toteutus on viivästynyt.

Kasvulohkojen piirtämisessä on kyse peruslohkon jakamisesta kasvulohkoihin.
Videon avulla näet, mistä toiminnassa on kyse: Katso video.


Edellä kerrottu on ainoastaan yksi esimerkki lukuisista tapauksista, joissa on ensin päädytty tiettyyn ratkaisuun ja sitä on muutettu myöhemmin. Suurelta osin kyse on tukijärjestelmän säädösten keskeneräisyydestä ihan tuotantoon viennin kynnykselle asti. Tämä asettaa todellisia haasteita tietojärjestelmän toteuttamiselle. Jokainen muutos, pienikin, edellyttää määrittelyä, suunnittelua, toteutusta ja testausta. Muutoksen tie tietojärjestelmän käyttöliittymään vie oman aikansa, se ei tapahdu hetkessä.

Tietojärjestelmätyöhön osallistuu laaja joukko


Viljelijätukien tietojärjestelmien parissa työskentelee yhteensä reilu 50 henkilöä Maaseutuvirastossa ja Maanmittauslaitoksen palvelukeskus Mitpassa (entinen Tike) sekä ostopalveluna on toteuttajia, testaajia ja käyttöliittymäsuunnittelijoita. Nämä ovat asiaan todella sitoutuneita henkilöitä, jotka osaavat ja ymmärtävät kokonaisuuden. Aika suurella osalla virkamiesuran rinnalla kulkee myös maatalousyrittäjyys, joten osaamista tuensaajan näkökulmasta löytyy myös paljon. Luotan näihin tekijöihin täysin.

Meillä on nyt (11.3.) 20 päivää aikaa päätukihaun version suunniteltuun tuotantoon vientiin. Teemme hikihatussa töitä, emmekä tee minkäänlaisia muutoksia enää määrittelyihin. Näillä mennään ja vuoden päästä keväällä parannetaan palvelua.

Viime kevään soisi jäävän historian unohduksiin. Välillä tuntui, että yhtä ratkaistua ongelmaa kohtaan syntyi kaksi uutta ongelmaa, vaikka äärirajoilla toimittiin. Venyttiin koko hallinnossa välillä oman hyvinvoinninkin kustannuksella. Maaliin päästiin kuitenkin.

Meille onnistumisen mittari on maksut oikein ja ajallaan. Se, millaista polkua pitkin tavoitteeseen päästään, ei ole oleellista. Oleellista on lopputulos.

Anneli Kupari
viljelijätukien IT-yksikön johtaja

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti